WKKGZ

Wkkgz, wat is dat?

Wkkgz

De Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is vanaf 1 januari 2016 van start gegaan. Maar wat houdt deze nieuwe wet eigenlijk in? En vanuit welke gedachte is de Wkkgz ontstaan?

Doel van de wet

Het doel van de Wkkgz is om de rechtspositie van een cliënt te verbeteren. Klachten over een zorgverlener moeten beter én sneller aangepakt worden, vindt de overheid. Bovendien moet de nieuwe wet de drempel verlagen voor een patiënt om een klacht in te dienen over een zorgaanbieder.

Verplichtingen

Belangrijke punten die in de Wkkgz staan:

  • De patiënt heeft recht op informatie over de prestaties van zorgaanbieders
  • Medische missers moeten verplicht gemeld worden aan de patiënt
  • Zorgaanbieders zijn verplicht om referenties te checken van nieuwe zorgverleners die bij hen komen te werken.

Van huisartsenpraktijk tot zelfstandig psycholoog; voor álle zorgaanbieders is er iets veranderd. Zo ben je per januari 2017 verplicht om:

  • Een klachtenregeling in te stellen
  • Een klachtenfunctionaris in te schakelen
  • Aangesloten te zijn bij een geschilleninstantie.
Spring naar toolbar